مشاور توسعه کسب و کار و توسعه فردی

سفیر برند چه کسی است و چرا اهمیت دارد؟

0

به عنوان یک کارآفرین، شما مسئول کل برند خود هستید: از تصور تا توسعه، تا اجرا و فراتر از آن. اما شما فقط یک نفر هستید و همانطور که برند خود را رشد می دهید، وضعیت خود را از گروه تک نفره به یک مدیر اجرایی تغییر خواهید داد که برای رشد برند، پیروان متعهد و کارشناسان ماهر به سازمان خود اضافه می کند.

در این مرحله، ممکن است به قدرت بیشتری نیاز داشته باشید و به طور خاص، بخواهید یک سفیر برند داشته باشید . یک سفیر برند می تواند با ایجاد آگاهی از برند با دامنه وسیع تری به توسعه کسب و کار شما کمک کند.

وقتی صحبت از استخدام چنین فردی با نفوذ به میان می آید، باید کاملاً مطمئن باشید که او تقریباً به اندازه شما برندتان را می شناسد. سفیر برند شما باید نسبت به برند پرشور باشد و بتواند با مشتریان و جامعه هدفتان حتی در حد شخصی ارتباط برقرار کند.

تفاوت سفیر برند و سخنگو چیست؟

طبق تعریف، سفیر برند، بر خلاف یک سخنگو، کسی است که برند شما را می خورد، زندگی می کند و نفس می کشد. این شخصی است که مشتریان شما می توانند با او ارتباط برقرار کنند و با او تعامل داشته باشند، کسی که حضور همیشگی مستحکم و ثابت با شبکه ای با اندازه مناسب(مورد انتظار) دارد.

مشتریان به احتمال زیاد خریدهای خود را به دوستانشان نشان می‌دهند و نقدهای آنلاین می‌نویسند، بنابراین برای رسیدن به این جمعیت کلیدی، باید سفیر برندی را پیدا کنید که برای آنها جذاب باشد.

این درحالیست که سخنگوی برند تنها اطلاعیه ها و اعلامیه های منتشر شده ی شما را به دیگران منتقل نموده و بر اثرگذار بودن آنها یا تاثیر و بازخورد آنها تاثیری ندارد. اما هویت سفیر برند به هویت یک کسب و کار و محصولات آن گره میخورد.

در انتخاب سفیر برند باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

استخدام یک سفیر نامناسب برای برندتان، می تواند تلاش شما را برای به رسمیت شناختن برندی که به دنبال آن هستید، کند کند یا حتی شکست دهد. به عنوان مثال اگر محصول سازمان شما مخصوص بانوان است، قطعا یک سفیر برند آقا نمیتواند انتخاب درستی باشد چرا که این فرد هرگز نمیتواند استفاده کننده ی محصولات سازمانتان باشد و از دید مصرف کنندگان تنها تبدیل به یک مبلغ دروغین خواهد شد.

وقتی نوبت به تصمیم گیری در مورد سفیر(های) برندتان می رسد، بزرگ فکر کنید.

فهرستی از خانواده و دوستانی که می‌توانید بپرسید، و فهرستی رویایی از کسانی که می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشید، تهیه کنید. سپس برای رسیدن به هر دو لیست و دنبال کردن آنها برنامه ای در نظر بگیرید.

به مشتریان خود گوش دهید.

استخدام یک سلبریتی به عنوان سفیر برند برای شما بسیار خوب و شیک است، اما اگر به مشتریان خود گوش ندهید و نیازهای آنان را برآورده نسازید انجام این کار هیچ معنایی ندارد.

نسل زد به طور متوسط تقریباً 200 نقطه ارتباطی بیشتر در رسانه های اجتماعی نسبت به اعضای گروه های نسل قدیمی دارند. که مفیاس بسیار بزرگی است! بنابراین، اگر بازخورد بخواهید و آنچه را که به شما می‌گویند نادیده بگیرید، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید با افرادی آشنا شوید که برای شما پول در می‌آورند و ممکن است به دلیل شنیده نشدن وفاداری خود را به برندتان کنار بگذارند.

خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما تعداد افرادی که نظرات مشتریان خود را بی‌اهمیت میدانند، بسیار زیاد است. شما مجبور نیستید با هر چیزی که آنها می گویند موافق باشید، اما باید گوش کنید و نظرات مفید را استخراج کنید.

از مشتریان خود نظر بخواهید و به آنها توجه کنید. قابل پیش بینی نیست که چه فرصت هایی ممکن است از آن به دست بیاید!

چیزی که مارا به انتخاب سفیر برند وا میدارد، نیاز به معرفی بیشتر خودمان، محصولاتمان و اهدافمان است.به ویژه در  استارتاپ ها، اطلاع رسانی درباره خودمان و محصولاتمان ضروری است. و راه‌های زیادی برای انجام آن وجود دارد، به صورت کلی هر کاری که برای بیشتر شناساندن مشخصات خود و فروش محصولات خود انجام می‌دهیم در یکی از این سه دسته قرار می‌گیرد:  تبلیغات، بازاریابی یا روابط عمومی

همانطور که توسعه خود را شروع می کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از کارهایی که شما و شرکتتان انجام می دهید را می توان در هر سه دسته اعمال کرد. موفقیت اولیه ممکن است نمونه خوبی باشد. اگر شرکت شما شروع بسیار خوبی داشته است، شماره یک بودن در چیزی یا سریع‌ترین رشد در چیز دیگری چیزی است. که می‌توانید در تبلیغات خود، در وب‌سایت خود قرار دهید و در رسانه ها آن را تبلیغ کنید. بررسی‌های مثبت، به‌ویژه از منابع معتبر مانند خبرگزاری‌ها، برای این کار خوب است.

اما چگونه؟ حق دارید بپرسید: اگر کسی نداند که من اینجا هستم، چگونه می توانم شماره یک هر چیزی باشم یا نظرات عالی را جمع آوری کنم؟ برای به دست آوردن آنها باید آگاهی جامعه نسبت به خود و محصولاتم را افزایش دهم و بازاریابی انجام دهم.

بررسی‌های خوب و نشان دادن موفقیت‌های اولیه تنها چیزهایی نیستند که در هر سه دسته تبلیغات عمومی جذاب هستند. راهکار دیگر: سفیران برند هستند، که می تواند به همان اندازه قدرتمند باشد، اما اغلب توسط صاحبان مشاغل و کارآفرینان نادیده گرفته می شود.

اگر با این ایده آشنا نیستید، سفیر برند کسی است که محصول یا خدمات شما را امتحان کرده و آن را دوست دارد – آنقدر دوست دارد که چیزهای شگفت انگیزی در مورد آن بگوید.

اگر به تبلیغاتی که دیده اید فکر کنید، مطمئناً حرکت سفیر برند را به این صورت مشاهده کرده اید: «تمام روز روی پاهایم هستم و فکر می‌کردم هرگز کفشی پیدا نمی‌کنم که واقعاً درد پایم را تسکین دهد تا زمانی که با کفش… آشنا شدم و احساس راحتی را تجربه کردم» یا «من یک دندان‌پزشک هستم و بیمارانم همیشه از من می‌پرسند. من از چه خمیردندانی استفاده کنم و به آنها می گویم که از … استفاده می کنم”

اما آیا الزاما باید سفیر برند استخدام کنیم؟

پاسخ این سوال منفی است. اگر شما هوشمندانه عمل کنید میتوانید سفیرهای برند زیادی از میان مشتریان خود بیابید.

یک سفیر برند عالی می تواند از شلوغی ها بگذرد و با اعتباری بیشتر از شما چیزهایی درباره شرکت و برند شما بگوید، زیرا در نتیجه این کار الزاما پول دریافت نمیکنند بلکه تجربه یا تخصص خود را در کلام خود بیان میکند و اصطلاحا از هویت کسب شده ی خود مایه میگذارد. این اعتبار هم برای اطلاع رسانی مستقیم مانند تبلیغات و هم بصورت غیرمستقیم مانند مصاحبه با خبرنگاران مهم است. داشتن یک سفیر برند خوب و با هویت، یا چندین مورد از آنها، یک ابزار قدرتمند و همه کاره برای افزایش آگاهی جامعه نسبت به سازمان یا محصول شماست.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که سفیر برند فقط کسی نیست که یک بررسی خوبرا برای شما ارائه می‌کند یا می‌پذیرد که در یک بروشور یا آگهی رادیویی از او نقل قول شود. سفیران برند به اندازه کافی مشتاق هستند که می توانید بارها و بارها در موقعیت های مختلف با آنها تماس بگیرید و اطمینان داشته باشید که تجارب عالی خود را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. یک تایید کننده در یک نظرسنجی چیزهای خوبی می گوید. اما یک سفیر برند سالها از شما مطالب خوبی نقل میکند.

مشتریان موجود و خوشحال بهترین مکان برای جستجوی سفیران هستند. با آنها صحبت کنید. مستقیماً از آنها بخواهید که از طرف شما صحبت کنند. تعجب خواهید کرد که با چه استقبالی مواجه میشوید. اما شما باید با آنها کار کنید و آنها را آموزش دهید یا حتی برایشان بنویسید. به یاد داشته باشید، آنها مشتری هستند، نه کارشناسان فروش و بازاریابی.

اگر تازه شروع به کار کرده اید و هنوز مجموعه ای از مشتریان خوشحال ندارید به سادگی اجازه دهید مردم محصول یا خدمات شما را به صورت رایگان امتحان کنند.

انجام این کار مقداری هزینه خواهد داشت. اما این هزینه عمده فروشی است، هزینه شما. و ارزش یک سفیر برند خوب می تواند به خوبی از سرمایه گذاری بیشتر باشد.

هر جا آنها را پیدا کردید، به یاد داشته باشید که آنها طلا هستند. از آنها تشکر کنید. به آنها پاداش دهید. زیرا سفیران برند خوب می توانند لایه و بافت جدیدی را به تبلیغات موجود شما اضافه کنند یا آگاهی اولیه برای سرمایه گذاری جدید شما را آغاز کنند.

مطالب مرتبط: 3 روش برای تبدیل کارکنان به سفیران برند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.